۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

گزارش بیش از شش میلیون نقض حقوق بشر در سال گذشته


توسط فعالان حقوق بشر جمع آوری و منتشر شد
جرس: بیش از شش میلیون نقض حقوق بشر،جمعاً در ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصیل در دسته بندی‌های مختلف مربوط به سال گذشته توسط فعالان حقوق بشر جمع آوری و منتشر شده است.
به گزارش هرانا، این گزارشات با جمعاً ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصیل در دسته بندی‌های مختلف استخراج شده از مجموع کمتر از پنج هزار مورد گزارش و حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی بخشهای مختلف مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با برآورد حداکثر ۱ تا ۳ درصد خطا است. از این رو می‌توان عنوان کرد که این گزارشات به لحاظ جامعیت، مستند بودن و معتبر بودن در نوع خود کم سابقه است.
بصورت کلی این گزارش ۶۳۱۶۳۶۰ مورد نقض حقوق بشر را در طی یکسال گذشته ارایه می‌کند. به دلیل حجم بالای گزارشات و عدم امکان ارایه آن در یک گزارش ناچاراً گزارش به بخش‌های مشخصی جهت سهولت دسترسی هموطنان تقسیم شده است که در ذیل توضیحات مربوطه به گزارشات می‌آید:
اسامی بازداشت شدگان سال ۱۳۸۹
در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۵۴۸۵ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۸۵۶ مورد آن به صورت موردی و ۴۶۲۹ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.
مجموعه احکام دادگاههای انقلاب در سال ۱۳۸۹
مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، در طی سال گذشته اقدام به صدور ۲۵۹۷۵ ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند، این احکام برای ۵۲۶ شهروند در سال گذشته صادر شده است.
در این گزارش تمامی احکام حبس‌های تعزیری و تعلیقی و همینطور دادگاههای تجدید نظر که از طریق منابع موثق اعلام شده‌اند بصورت موردی گردآوری شده است.
گزارش سالانه بر پایه تفکیک بر اساس موضوعات
در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت مجزا در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران بعنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین شده‌اند.
هر گزارش بر اساس دسته، مجموع گزارشات حول محور خود در محدوده زمانی یکساله را در بر می‌گیرد.
گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر در سال ۱۳۸۹
این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.
گزارش قتل شهروندان مرزنشین در مناطق کردنشین
این گزارش به همت بخش کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است که بصورت موضوعی به قتل شهروندان مرزنشین بدست نیروهای مرزی یا انتظامی در طی یکسال گذشته می‌پردازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر