۱۳۹۰ خرداد ۱۶, دوشنبه

اعتراضات را با حضور در خیابان ادامه می‌دهیم

ندای سبز آزادی: نتایج نظرسنجی بزرگ صفحه فیس بوکی ۲۵ بهمن در مورد شیوه‌های اعتراضی خرداد ماه منتشر شد و مطابق آن پاسخ دهندگان، تظاهرات روزانه به صورت رالی اعتراضی را به عنوان بهترین روش ادامه اعتراضات در خرداد ماه با ۵۷% آرا انتخاب کردند.
در این نظرسنجی، ۱۳۷۴۷ پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت که ۱۰۴۶۱ مورد آن مربوط به داخل کشور و ۳۲۸۶ مورد مربوط به خارج از کشور است.
1-1.jpg
مشروح نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:
از جمله سئوالات  این نظرسنجی، انگیزه شرکت کنندگان در برنامه‌های احتمالی نیمه دوم خرداد ماه بود که ۳۸% سرنگونی نظام فعلی را به عنوان انگیزه خود معرفی کرده بودند. این درحالیست که ۶۲% اهدافی از قبیل پیگیری مطالبات دموکراتیک از قبیل انتخابات آزاد، اهداف مندرج در منشور جنبش سبز و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای اصلاحات را به عنوان هدف اعتراضات خود مطرح کردند.
2-1.jpg
2-2.jpg
 همچنین در مورد سئوالی با عنوان اینکه چه راهی را برای ادامه اعتراض در خرداد ماه پیشنهاد می‌کنید، برنامه ریزی برای اعتصابات فراگیر و نافرمانی مدنی با ۴۲% در صدر قرار داشت. پیگیری جنبش آکاهی بخشی با در نظر گرفتن اختلافات در حال گسترش فعلی با ۳۱% دوم و تظاهرات خیابانی با ۲۷% در مکان سوم قرار داشتند.
3-1.jpg
در این نظرسنجی بهترین روش ادامه حضور در خیابان مورد سنجش قرار گرفت و مطابق آن تظاهرات روزانه به صورت رالی اعتراضی با ۵۷% رتبه اول را به خود اختصاص داد. تظاهرات در یک روز مشخص با ۲۳% درصد آرا دوم شد و تظاهرات هفتگی با ۲۰% آرا مکان سوم را به خود اختصاص داد. در مورد تظاهرات روزانه خیابانی به صورت رالی اعتراضی نکته جالب توجه آن بود که درصد افراد داخل کشور که چنین پیشنهادی داشتند نسبت به افراد خارج کشور تقریباً سه برابر بود.
4-1.jpg
4-2.jpg
برای مسیرهای اعتراضی در تهران گزینه‌های خیابان آزادی، خیابان ولی عصر، خیابان شریعتی، میادین اصلی شهر و عدم اعلام مسیر به صورت یک طیف ترجیحی مورد سنجش قرار گرفته بود که در این میان گزینه‌های خیابان آزادی، میادین اصلی شهر و خیابان ولی عصر با فاصله‌های اندک نسبت به یکدیگر جز ترجیحات اول تا سوم بودند. خیابان شریعتی و عدم اعلام مسیر هم با فاصله در رده‌های بعدی قرار داشتند. برای شهرستان‌ها نیز کاربران شهرستانی مسیرهای پیشنهادی خودشان را به صورت جداگانه ارسال کرده اند که در بانک اطلاعاتی نظرسنجی موجود است و در زمان خود مورد سنجش قرار می‌گیرد.
در این نظرسنجی همچنین شیوه‌های اعتصابی از قبیل عدم پرداخت قبوض آب، برق، گاز، عدم حضور در محل کار، خارج کردن پول از بانک‌ها، استفاده محدود از امکانات دولتی نظیر پیامک و تلفن همراه و همچنین عدم استفاده از مترو و اتوبوس در روزها یا ساعت‌های مشخص به عنوان شیوه‌های مبارزه مبتنی بر اعتصاب مورد سنجش قرار گرفت که گزینه‌های عدم پرداخت قبض‌های آب، برق و گاز و همچنین عدم حضور در محل کار یا تحصیل در روز مشخص به ترتیب با ۲۹% و ۲۸% گزینه‌های اول و دوم بودند. خارج کردن پول از بانک‌ها با ۱۸% سوم شد و استفاده محدود از امکانات دولتی نظیر پیامک و تلفن همراه و همچنین عدم استفاده از مترو و اتوبوس در ساعت‌های مشخص با ۱۶% و ۹% گزینه‌های چهارم و پنجم شدند.
5-1.jpg
مطابق این نظرسنجی در میان شبکه‌های اجتماعی و خبررسانی مجازی که به صورت طیف مورد سنجش قرار گرفت، شبکه اجتماعی فیس بوک با فاصله معنی داری نسبت به سایر رسانه‌های مجازی در مقام اول قرار دارد. وب سایت بالاترین و وب سایت‌های خبری سبز با فاصله‌های کم نسبت به یکدیگر دوم و سوم هستند و در نهایت وبلاگ‌ها، تویتر و فرندفید مکان‌های بعدی را به خودشان اختصاص داده اند.
6-1.jpg
6-2.jpg
در این نظرسنجی راه‌هایی که هم وطنان خارج از کشور برای کمک به جنبش در درون کشور می‌توانند انجام دهند نیز مورد سنجش قرار گرفت و مطابق آن گزینه فشار بر نهادهای بین المللی برای پیگیری حقوقی موارد نقض حقوق بشر توسط دولت مقام اول را به خودش اختصاص داد. با فاصله ای کم، گسترش فعالیت‌های اطلاع رسانی برای جنبش در رسانه‌ها، کمک به ساخت فیلترشکن و ایجاد پروکسی‌های شخصی برای کاربران داخل و ایجاد شبکه‌های فعال در خارج از کشور مانند شبکه‌های دانشجویی گزینه‌های بعدی را به خودشان اختصاص دادند. گزینه آخر هم تلاش برای تاسیس نهادهای آموزشی در زمینه گسترش آگاهی بود.
بانی این نظرسنجی صفحه فیس بوک ۲۵ بهمن بود و به طور مشترک توسط پایگاههای سبز انجام شد. این رای گیری اینترنتی یکی از مهمترین نظرسنجی‌های سالهای اخیر بوده است که از تمامی‌ایرانیان با هر نظری دعوت شده بود در آن شرکت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر